'Manieren om naar een merel te kijken' - openingsprogramma

 

Naar analogie van Wallace Stevens' gedicht 'Thirteen ways of looking at a blackbird' presenteert Poetry International een veelkleurig openingsprogramma met tal van manieren om naar poëzie te kijken. Niet enkel talig via voordracht, maar ook via theater, film, beeldende kunst, muziek en dans roept poëzie ervaringen op. Hoe indringend, misleidend en verleidelijk taal kan zijn, kunt u het hele festival lang in vele voordrachten en programma's ervaren en dat is ook precies het oogmerk van deze avond. Een fast forward poëzietrip door de festivalweek heen, met voordrachten van festivaldichters, poëzietheater naar Edgar Lee Masters' Spoon River Anthology, een preview op het kunstfilm-programma Singing Reality van curator Maria Barnas, de wereldpremière van 'The Arrest' van Yannis Kyriakides en MAE (voorheen Maarten Altena Ensemble) en nog veel meer. Poëzie laat zich immers niet beperken tot taal alleen.

Yannis Kyriakides & Ensemble MAE:
Wereldpremière première ‘The Arrest’ 

De moderne componist Yannis Kyriakides heeft een fascinatie voor het spanningsveld tussen muziek en taal. Veel van zijn composities – zoals A conspiracy cantata (Gaudeamus Prijs 2000) of Dreams of the blind (2006) – spelen met het gegeven dat tekst en muziek met elkaar overhoop kunnen liggen. In het openingsprogramma presenteert Kyriakides de wereldpremière van ‘The Arrest’ op basis van een tekst van de Franse schrijver-dichter George Perec. Het wordt uitgevoerd door het door hem geleide Ensemble MAE (voorheen Maarten Altena Ensemble) dat voor deze gelegenheid bestaat uit zes musici: viool, recorder, klarinet, piano, percussie en contrabas.

opening Kyriakides MAE2.jpg

foto © Ensemble MAE (voorheen Maarten Altena Ensemble) 

  •  zaterdag 12 juni, 20.00 uur - grote zaal reserveren